Chcete si udržet životní energii?

Nezapomínejte na svačinky!
Chcete si udržet životní energii?

Pokud si chcete uchovat zdraví a životní energii, jezte pravidelně a výživně. Když budete vynechávat některá denní jídla a váš jídelníček nebude vyvážený, pravděpodobně se vám nevyhne „dojídání se“ a večerní mlsání, které nesvědčí kondici ani postavě.

Jezte pravidelně a porce si rozložte do celého dne tak, abyste si udrželi stálou hladinu cukru v krvi. Díky tomu nebudete pociťovat hlad a nebudete se cítit tak unavení. Snídaně by měla obsahovat zhruba 20 procent celkového denního příjmu energie, oběd jako největší jídlo dne 35 procent, večeře zhruba 25­ až 30 procent a svačiny by měly tvořit dohromady kolem 20 procent.

Svačina ochrání před „mlsnou“, která vás může někdy honit mezi hlavními jídly. Zejména odpoledne je často mezi obědem a večeří delší pauza, během které je vhodné posvačit, aby vás večer nepřepadl velký hlad.

Bílkoviny zasytí na delší dobu

Při sestavování svačiny se zaměřte na bílkoviny. Tělo je zpracovává pomaleji, takže si udržíte stálou hladinu cukru v krvi a díky tomu se zasytíte na delší dobu. Potřebnou denní dávku bílkovin získáte například z kvalitní libové šunky s vysokým obsahem masa, z mléčných výrobků nebo vajec. Nezapomínejte ani na zakysané mléčné výrobky, jako jsou jogurty, zákysy a kefíry, které prospívají střevnímu mikrobiomu.

Silná svačinová trojka – bílkoviny, sacharidy a tuky

Bílkoviny doplňte sacharidy a troškou tuku. V praxi to znamená nejlépe celozrnné pečivo namazané máslem nebo rostlinným tukem, obložené šunkou s vysokým obsahem masa doplněné kouskem zeleniny. Sladkou variantou může být zakysaný mléčný nápoj, kousek ovoce a malá hrst ořechů. Vhodný je rovněž polotučný bílý jogurt s čerstvým ovocem a ovesnými vločkami, případně tvaroh s pečivem a kouskem ovoce.

Proč celozrnné pečivo?

Až se budete rozhodovat, jaký druh pečiva obložíte svou oblíbenou šunkou, dejte přednost celozrnným výrobkům. Celozrnné pečivo by mělo být připraveno z minimálně 80 procent celozrnné mouky, která je bohatá na cenné živiny a vlákninu. 

  • Bílý jogurt vyšlehaný se lžící tvarohu, doplněný pokrájeným ovocem
  • Krajíc celozrnného chleba pomazaný máslem nebo rostlinným tukem s plátkem libové šunky a sýra
  • Salát z celozrnných těstovin s pokrájenou zeleninou a šunkou nebo kuřecím masem, doplněný bylinkovou zálivkou z olivového oleje
  • Rajčatový salát s mozzarellou a bazalkou zakápnutý olivovým olejem
  • Ovesná kaše s jablkem a skořicí
  • Zeleninový salát s vařeným vejcem a uzeným lososem
  • Cottage sýr s hroznovým vínem a posekanými vlašskými ořechy, lehce oslazený medem
Volná místa Ochutnávky

TIP

Kvalitní bílkoviny najdete například v Božské šunce nejvyšší jakosti z Krásnavyrobené z celých šálů vepřové kýty.
Tato prémiová šunka obsahuje celých 94 procent masa a je bez lepku.

Mohlo by vás také zajímat...

Rozjeďte to!

Rozjeďte to!

22. 5. 2018
Chlapská klobása

Chlapská klobása

14. 5. 2018